Tuesday 20 April 2021

We are all sinners!

 Salam sayang..

Aku sebenarnya malam ni sangat emosi..aku taip aku padam...aku taip aku padam...terlalu banyak yang nak aku bicarakan sampai aku hilang kata...hilang ayat..tapi ianya masih berkisar tentang hati.Kompleksnya hati manusia...

Aku rasa sedih sangat....

Camna nak cakap...aku tak tau nak olah ayat lagi....tapi apa yang aku nak cakap ada kena mengena dengan quotes diatas.

"Perhaps a sin that humbles you is better than a good deed that makes you arrogant!" 

Aku cukup takut bila dengar orang yang bercakap dengan sombongnya tak kisahlah tentang harta ke,ilmu ke,amalan ke,meninggi diri,memandang rendah orang lain..kau siapa nak cakap macam tu?Only God sits that high.......bila2 ja Allah boleh tarik..

Aku nak kongsi kisah aku sendiri,masa aku jahil,semua benda aku nak buat bahan ketawa..ini cerita in my 20's..masa tu aku kerja AIA,jual insurans la.Ada la satu kakak ni,aku rasa umur dia lebih kurang 50+ kot...aku tak ingat sangat.Aku pergi rumah kakak ni nak servis la,macam visit existing customer bawak hadiah ( yang sebenarnya taktik jer nak pergi upsales pakej yang ada investment link ) tapi jangan salah faham,aku tak pernah paksa orang kalau aku tengok bajet dia tak mampu,dan agen insurans janganlah sesekali kau bagi janji palsu..ini melibatkan hidup orang kot..so semua kerja aku telus la.Cuma yang jadi masalahnya,aku ni suka menganjing orang..(dulula....lani kalau ada lagi perangai tu aku mintak maaflah-aku kan dalam proses menyucikan hati lagi-bagi masa ya...hehehe).
Nak dijadikan cerita,kakak ni admit hospital seminggu pastu tak boleh claim.Kenapa?Rupanya dia masuk sebab depression,polisi tak cover.Memang tak boleh nak claim.Jenuh aku explain kat dia tapi dia tak paham.Yang aku ingat kakak tu asyik ulang ayat ni masa tu, - "Akak ni depression,akak sakit,faham tak,depression,sakit!"

Perghhhhh...aku explain...dia ulang ayat tu...aku explain ..dia ulang ayat tu...stress la aku..tapi aku tak la lepas marah ka apa kat dia,muka dia memang sugul gila..nampakla depress tu...pastu aku tak ingat aku handle camna kakak tu sebab aku pergi berdua dengan kawan aku sorang lagi AIA la jugak.

Balik dari hari tu,aku asyik lakonkan balik babak "Akak ni depression,akak sakit,faham tak,depression,sakit!" dengan kawan2 aku.Berminggu jugakla aku dok gelak...yang kawan2 aku pon  monyet...bukan nak tegur...tibai gelak jugak..........Ya Allah...........kalau aku leh naik time travel machine pergi balik masa aku seronok sangat dok bergelak ketawa tu..memang aku libas dah "aku" ngan penyapu.Kau gelakkan kesakitan orang lain..hidup orang yang kau tak tahu apa yang dia lalui.....Alhamdulillah...now i'm paying for that sin!Kenapa alhamdulillah...biarlah bayar kat dunia dari kat akhirat sana....Kalau diberi peluang bertemu lagi dengan kakak tu,aku nak mohon maaf sangat2 atas kejahilan aku walaupon kakak tu tak tau pon yang aku ni dok menganjing dia kat belakang.Ampun ya kak...

Setahun dua nilah aku mula muhasabah diri,belajar dari kesilapan..bukannya mudah..sumpah tak mudah,tapi aku yakin semua ni bermula dari hati.Bersihkanlah hati..aku train diri to see good things in every person and everything that happens.Walaupon benda yang jadi tu tak elok,aku cuba jugak cari hikmah disebalik tu.Ya kadang2 aku terbabas jugak..aku manusia biasa,lemah,banyak lagi yang aku kena belajar.Aku nak belajar 'Let Go' jer benda2 yang remeh..hassle free..aku belajar terima kekurangan orang lain,belajar tolerate,dan yang paling penting sekali aku nak jaga hati aku.I have decided to stick with love💓.Hate is too great a burden to bear.

"Keep your house clean like you're expecting a visitor. 

And keep your heart clean like you're expecting death."


No comments:

Post a Comment