Friday 23 April 2021

Be Strong Janna Nick!


💗BE STRONG💪💪JANNA NICK💖

Salam sayang..

Malam ni aku scroll2 insta ternampak post Janna Nick tentang Bipolar Disorder.Terkejut dan turut bersimpati terhadap dia,dia ada mentioned pasal 3/4 voices in her head,orang yang tak lalui tak akan faham,so aku yang sekufu dengan Janna Nick pahamlah kot.Aku yang kerja biasa2 ni pon rasa tak larat bila jadi episode or manic,macam mana plak dia....

Maksud aku,dari segi jadual kerja,dia tu pi mana pon jadi tumpuan,silap sikit kena bash dengan netizen,aku yang ada kawan2 sekerat dua ni pon macam2 isu.Kadang orang tak tau kita tengah berperang dengan perasaan sendiri,tetiba nak kena jaga perasaan orang pulak.Penat weyhhh.It s better that dia berterus terang so that people will give her some space for her to deal with this bitter truth. 

Aku harap dia rasa release at least she knows what is going on with her,macam aku dulu part of me aku rasa release bila tahu apa masalah aku sebenarnya.With the medications,hope she will feel better..Aku kadang2 rasa drained energy dengan ubat tu,sebab aku rasa ubat yang aku makan,dia macam paksa aku untuk jadi okay,bila terlambat makan jer,dia macam clash...aku takder ayat yang elok nak describe,tapi bolehla aku katakan,aku jadi bloated perut kalau terlupa ambik or kadang semua emosi cepat2 datang serbu at 1 time tanpa sempat kau nak regulate satu persatu.Penat weiii!Sebab tu makan ubat on time tu sangat lah penting.

Doctor aku pernah bagitau,penyakit ni ada dua jenis Accute and Chronic.Yang accute tu macam kau sakit kepala makan panadol pastu hilang.Tapi yang chronic ni macam kencing manis,darah tinggi,kau kena ambik ubat dalam masa yang berpanjangan untuk control sakit tu.Bipolar or BPD ni jatuh dalam kategori chronic,dia cuma bantu kau kawal jer sakit tu.Tapi aku adala jugak baca,ada jugak yang sembuh bila umur depa makin tua,Wallahualam.

Hari tu kawan aku kerja nurse,which aku rasa dia yang paling paham antara semua tentang penyakit2 nih,yelah dia dia keja kat hospital,lebih terdedah dengan macam2 cerita tentang sakit itu dan ini,but when it comes to mental health,telahan aku meleset.Mental Illness is more complex than what you are thinking.Kawan aku ni cakap kat biz partner aku nih,yang aku ni been treated with medications,so aku sepatutnya okay.Aku seriously rasa panas hati dengan statement dia,sebab bila dia cakap macam tu seolah2 kalau ada anything simptom yang jadi kat aku adalah tak lain dan tak bukan adalah aku ni mengada2 or buat2 teruk!C'mon,can u be wiser than that?Are u at my place?Dealing with the sickness?????Orang yang buat kajian pasal mental health sendiri cakap BPD it s like u're suffering from 3rd degree burn.Orang yang 3rd degree burn,dirawat dengan ubat and et cetera,tapi sakit tu dia rasa jugak kan????Itu cuma bantu dia rasa selesa sikit.Tapi BPD it is all the time 3rd degree burn you motha'f***a!!!!!!!Kan aku dah maki.

So,kesimpulan dia,bila aku tau mental illness ni ramai orang yang tak faham,dan masing2 datang dengan pendapat masing2 buat aku rasa tak mau berdunia dengan orang.Aku takut orang akan penat or terkesan dengan aku,or annoyed dengan aku.So,i choose to cave in my green room.Lagi kurang berjumpa dengan orang lagi better!Aku tak taulah Janna Nick yang artis tu nak deal camna.Takkan dia pon nak berkurung macam aku kan?

"The brain is an organ.Mental illnesses are illnesses of that organ.Brain scans show that there is a physical difference between a healthy brain and a sick brain.Telling someone you're not sick,it's all in your head,is like telling someone with asthma,it's not real,it's all in your lungs.The brain is an organ that can malfunction as much as any other organ."

No comments:

Post a Comment