Monday 12 April 2021

Mental Abuse - Apa tu? Eps 1

 Salam,

Hari ni aku nak cakap pasal "Mental Abuse"..semua orang tau tentang penderaan mental,tapi apa lagi jenis2 Mental Abuse selain dari kena menjerit ka maki ka...ni pengalaman aku sendiri dengan "bekas sahabat baik"

1.Invalidating your emotions - yang ni aku selalu kena,apa saja emosi aku,sedih ka apa ka semua akan dianggap aku mengada2 or suka buat terok!

2.Making you to constantly prove yourself

3.Micromanaging/Being overly controlling 

4.Belittling your achievements -perghhhh yang ni pon selalu kena jugak.Aku jadi Store Manager kat Boost Juice,depa kata boss lama aku yang sayang kat aku bagi aku peluang jadi manager bolehlaaa,sedangkan aku ni jadi Manager kat Maison De Gigi,Giant boss aku tak dak pon kat situ nak tolong aku ka apa.Aku siap dapat offer untuk Store Manager Sports Direct dan Inside Scoop pon aku tolak sebab aku nak pindah Penang dan lagi satu aku dah start sakit teruk..ishhh hati tu len kali bg bersih sikit.Dan masa aku paksa diri untuk kerja balik,aku jadi Section Manager kat Homepro,masa ni aku memang tak boleh perform langsung.Masa ni aku asyik kena anxiety,bila stress telinga aku tak dengar,walkie talkie bukak paling kuat pon tak dengaq,so aku resign.Sejarah kerja aku lagi elok la daripada orang hat dok mengata aku tu,macam2 award aku dapat,Top Sales masa kat Astro,even masa aku dengan AIA pon walau aku takder lesen lagi aku dah close 21k punya FYP dalam sebulan!So dia ni saja dok sakit hati iri hati ngan aku..yang peliknya aku tak pernah pulak terfikir dia tu sekali pon tak pernah jadi manager ka apa ka,tapi asyik dok kutuk aku yang tu yang ni.Itulah,sebelum nak kutuk orang,kau tu bangun pagi tu bagi betul dulu,jangan asyik memanjang MC.(esok nak posa malam ni la aku nak mengutuk pon)Astagfirullah,aku bukan apa,setelah sekian lama baru aku sedar dia ni antara penyumbang sakit aku.

5.Gaslighting you (gaslighting is a form of psychological,manipulation and emotional abuse) contohnya dia akan kata "hg ni sensitive sgt","tu semua imaginasi hg saja","hg ni overacting","hg ni tak betoi" ehh macam2 lagilah.Orang macam ni selalu dia akan undermine kita punya confidence.Ni pon aku kena jugak,aku sampai hilang konfiden asyik kena manipulate dengan dia nihh.Satu benda Allah Taala bagi kat dia yang dia salah guna banyak ialah dia ni pandai "manipulate" klau bab bercakap tu memang menang kat dia,kau betul pon dia boleh buat percaya kau salah,bayangkan orang yang ada ability macam ni kalau pi sebar fitnah macam mana????Tak ka orang percaya?Mampos lah kau menjawab esok kat akhirat.

Dia ni Narcissist.

"A narcissist would rather give up or lose a relationship with someone close,such as a family member,than to ever have to admit a wrongdoing or make an apology.Their ego can not possibly sustain a narcissistic injury.They would rather go to their graves never taking accountability for their own actions or behaviors"

Selamba jer kan aku panggil dia narcissist.Aku pon bukan senang2 nak label orang macam tu,tapi aku baca baaaaaanyaaaaaaakkkk sangat memang berlambak ciri2 ni kat dia.

"Narcissist do not like being confronted or being held responsible for their actions.It enrages them more"

Aku tengah refresh memori aku,apa lagi aku kena dengan dia ni,humiliating,embarassing,put downs and mean jokes,hypercritism,domination and control,sarcasm.....you just named it!Semua aku dah rasa.Paling best bagi malu aku depan ex staff aku,macam orang tak ada akal,Ex staff aku tu baru belasan tahun,dia secretly text aku next time kalau nak keluar jangan bawak kawan you ni.I tak suka kata ex staff aku.Ex staff aku siap cakap,macam mana la you boleh claim dia ni kawan baik you,kalau i kena macam tu,i dah nangis!

..Kesimpulan dia,"you never know your toxic behavior can affect somebody mental health seriously,its like you are killing them slowly without touching them" 

 

Wassalam

No comments:

Post a Comment