Friday 2 April 2021

Perginya sahabat yang baik..(Eps.2)

 Sambungan...

Ketika Nawwar pergi meninggalkan kami semua,aku sibuk menguruskan bisnes di KL,aku bergegas tinggalkan semua dan pulang bersama teman2 yang lain.Nawwar meninggal petang,kami bertolak malam dan sampai lebih kurang ketika azan subuh berkumandang.Sampai saja di rumah Nawwar,berat gila kaki ku melangkah,segala memori bersama arwah berputar bersilih ganti di kepalaku.Ya Allah,macam tak percaya,mudanya sahabatku sudah dijemput Allah.Aku terfikir,kenapa Nawwar yang pergi dulu sedangkan aku yang selalu membayangkan aku yang akan mati paling awal antara semua.Aku kan obses dengan kematian.Erkkkk lani tak dah...aku nak hidup...kalau pun nak mati Ya Allah,kau sediakanlah aku sebaiknya,janganlah kau ambil aku yang masih jahil dan buta agama ni lagi Ya Allah.Takutnya aku...

Aku pergi berdiri disebelah tubuh kaku sahabatku Nawwar yang aku sayang sangat,aku singkap kain yang menutup wajahnya,putih bersih,hidung mancung,dan wajahnya sedikit susut.Memang masa dia sakit dia tak lalu makan dan hilang banyak kg.Lebih kurang jam 8.30pagi,mayatnya diusung untuk dimandikan.

Nawwar,tubuhmu kami yang mandikan,sahabat2mu ini berebut2 memandikan jenazahmu.Aku dihujung kakinya,aku tatap puas2 wajah Nawwar buat kali terakhir,lepas ni tak akan ada lagi gelak ketawa kita yang sampai keras perut tu Nawwar,aku pasti akan merinduimu.Ada seorang makcik ni dia yang bagi arahan,tapi ketika dipertengahan upacara,makcik ni boleh pulak dah buat drama.Aduhaiiiiiii!Tiba2 dia cakap,"ish-sob sob tahun lepas arwah yang banyak tolong makcik masa uruskan jenazah tok dia,tak sangka tahun ni dia pulak,huwaaaa".....eh eh makcik ni lebih plak dari kami dan ahli keluarga Nawwar,tapi kami semua diam jelah,takkan nak tepuk kepala makcik tu pulak kan.Kami teruskan sampai urusan kafan selesai.

Ketika jenazah dibawak ke masjid,aku hanya tunggu di dalam kereta sebab mengantuk yelah satu malam drive,menangis,mengenang macam2,pastu masa van jenazah bawak pergi kubur,aku sempat singgah 7E sebab masing2 lapar dan yang paling haru sekali,aku tertinggal 2 orang kawan aku kat 7E sebab nak kejar van jenazah.Hancur betul la,nak menangis dengan nak gelak tak tahu.Mana taknya,aku dah tentu driver,memang tak perasan,yang kawan sebelah tu boleh pulak tak perasan kawan dibelakang tak ada.Aku naik keta 7seater,so kawan yang dibelakang sekali tertinggal.MashaAllah.Patah balik la.Memang dua orang mangkuk yang tertinggal tu tengah blurr depan 7E dengan ditangan air tin don roti.Haihhhhhh.Pastu aku sesat plak cari kubur tak jumpa.Bila kami sampai,orang dah start talkin pon.

Selesai talkin,kami siramkan air mawar buat kali terakhir tanda kasih kami pada Nawwar.Berhadapan kubur di seberang jalan adalah rumah saudara Nawwar.Kami pi singgah makan nasik kat rumah tu.Kenyang,balik.

Lani pukul 2.32pagi,aku nak taip banyak esok aku mabuk time kerja tak cukup tidur.Nanti aku citer lagilah yer.

Goodnite

Al Fatihah buat arwah Nawwar bt Abu Bakar 7/8/1984 ~ 26/4/2015

Semoga ditempatkan bersama orang yang beriman. 

 

No comments:

Post a Comment