Sunday 2 May 2021

Sabarkah aku?


Salam Sayang..

Hari ni aku nak cakap pasal sabar..sebab asalnya aku bukanlah dari golongan2 orang yang sabar.Aku panas baran,bertindak dulu baru fikir..semuanya sebab tak ada kesabaran.Tapi arwah mak aku, sangatlah penyabar orangnya.Aku rasa dalam kami 4beradik,yang turun perangai sabar ni aku rasa abang aku sorang saja kot,yang lagi 3orang semuanya ke laut dalam.

Tapi semenjak dua tiga empat lima enam menjak ni,aku banyak belajar tentang sabar.Kan orang selalu cakap manisnya sabar........bagi aku tak manis wei!Sumpah sabar tak manis mana pon,lagi2 masa tengah dok sabar tu time tengah tegang...tengah panas...Manis dia datang selepas itu....manis tu datang lambat sikit.

Contohnya,dulu kalau aku marah,aku main maki hambur jer apa yang ada terbuku kat hati...lepastu kadang ada jugak bagi pecah barang,baling motor tengah jalan,tumbuk side mirror kereta orang,tumbuk orang..nasik bungkus terbang masuk kubur pon pernah,selipar terbang..resign 24hrs..haihhhh.tapi tu semua masa darah muda la.Masa aku mula2 belajar sabar,aku memang tengah naik angin yang tahap ishhhh tak tau nak habaq la,tapi aku cuba tahan,end up terhambur muntah.Yes aku muntah.Selalu kalau nak muntah kita akan rasa dulu...macam dia bagi hint...tapi yang ni tak...dia main keluar jer.Tapi sekali tu jerla...Lepas tu darjat sabar aku dah naik setingkat.

Antara kata2 yang selalu aku ulang-ulang dalam hati jiwa nurani aku ialah "Diam tak bererti kalah","Who talk the most make the most mistakes~Imam Ali","Allah sentiasa bersama orang2 yang sabar".So aku ulang2 benda ni,ternyata bila kita sabar,kita lebih tenang dan fikiran kita lebih jelas.Bila kita berjaya sabar,kita baru saja mengalahkan iblis yang memang suka dengan orang2 yang pemarah dan tidak sabar.Hebatkan?Pahala dapat..Iblis kalah..Tenang lagi...manis tak kurma ituuuu?hehehe..so sabar tu dah jadi manis semanis kurma.

Aku baca,Allah swt sebut pasal sabar 90x dalam Al-Quran.Dalam surah Al Baqarah - Allah bersama orang2 yang sabar,Surah  Al Zumar - Hanya orang2 yang bersabar yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.Itu saja yang aku ingat,lagi satu kitakan selalu dengar orang cakap "Sabar itu sebahagian daripada iman"...lagi sebahagian apa dia?Haaa yang ni pon aku baru tau....(walaupun aku jahil at least aku mau belajar..janganlah kecam naa..selagi hayat dikandung badan,kita dituntut untuk mencari ilmu kan..)
Berbalik pada kisah sabar sebahagian daripada iman,yang lagi sebahagian tu adalah rasa syukur.Maknanya bila kita belajar sabar dan belajar bersyukur...kita makin dekat dah la tu nak jadi orang2 yang beriman.
Heheheheheh,tu teori aku jerla,apapun banyak lagi nak kena buat untuk earn iman tu.Jalan tak mudah tapi jangan pernah berhenti.

Sebelum aku akhiri kisah sabar aku ni,marilah kita semua berdoa agar kita dijadikan antara orang2 yang sabar dan beriman serta diberikan peluang bertaubat sebelum dijemput untuk selamanya.Aminn Ya Rabbal Alamin......

4 comments:

  1. fiza la....rindu lawak jenaka ang...bl baca apa yang ang tulis tu wat aku teringat zaman kt sekolah....aku masih simpan semua surat2 ang bagi kat aku....thanks aku still rasa macam zaman sekolah.

    ReplyDelete
  2. HAhahahahha,kemana hang menghilang....rindunya kat hang...kecik ja kan dunia ni..aku rajin tulis surat ka wei dulu?sumpah tak ingat...adoila....teruk kan aku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ada ja tapi bukan di utara....ala aku kenai ang mudah lupa 🤣🤣🤣 ang berhijrah ka still lg kat sana...aku tetap igt kes ang keja MCD....rindu la bl boleh jmp😍😍😍

      Delete