Monday 10 May 2021

Wahai Sang Pemilik Hati..

 Salam sayang..

Hari ni 9 May 2021,menjadi saksi bila sang pemilik hati menjentik rasa malu lalu mengunggah air mata ini berderaian tanpa henti.

Bunyi seakan aku terbawa emosi di bawah paras sedar,tapi hakikatnya sang pemilik hati sedang berbicara denganku melalui lidah hambaNya yang soleh,terpaku aku kaku mendengar ceramah Ustazah Asma Harun yang bertajuk -:

Amalkan 3 Zikir Hebat Ini Supaya Dapat "Control" Anak2 Dengan Baik - Ustazah Asma Harun

 https://www.youtube.com/watch?v=yyxMkTNQpeY

Tajuk memang jauh benar dengan diri aku yang single lagi tiada pengharapan nak berumahtangga apatah lagi beranak pinak,namun isi ceramah itu sangatlah menyentuh hati seorang pendosa seperti aku.

Kagumnya aku dengan isi yang disampaikan sehingga aku mengulang-ulang hadis nabi saw (aku takut aku terlupa,kalau boleh biarlah tertanam dijiwa) yang disampaikan oleh Ustazah Asma tadi iaitu,"Sesungguhnya lemah lembut itu bila berada di suatu tempat ia akan menghiasinya,apabila lemah lembut itu ditarik ia akan memburukkan keadaannya".

MashaAllah,Allah itu maha lembut dan Allah suka lemah lembut..sedangkan aku jauh sekali dengan sifat yang Allah cintai itu.Aku terbayang wajah kasih arwah mak yang selalu menasihati aku tanpa jemu..hmmm,kenapa aku tak mewarisi sifat tu,sedangkan aku benci dengan orang yang suka menasihati dengan kasar!Nasihat tak akan sampai padaku melainkan yang terkesan hanyalah kekasaran.Arwah mak memang lemah lembut,kalau marah pon masih comel dimata aku.Lepas tu aku terbayang pula betapa rahmat Allah yang tak pernah putus terhadap aku,sedangkan aku masih sombong denganNya.. 

Semua ni berpunca dari seketul daging yang bernama hati.Benar aku berulang kali bercerita tentang hati..kompleksnya hati..buruk manusia kerana hati..indah manusia pon dari hati..aku tak dapat berhenti fikir tentang hati ni..kadang rasa nak saja aku korek hati aku,aku nak genggam sendiri dan lihat macam mana rupa hati aku..hitam ka,buruk ka,busuk ka,kecik ka..atau shattered in pieces...

Dan aku tahu,sedar,terang,jelas lagi nyata Pemilik Hati aku sedang menegur aku.Ubat kepada hati adalah memberi makan kepada rohani...(dia tak bagitahu plak makanan rohani apa,tapi aku terfikir Rohani anak sapa-mmg aku suka merepek utk hiburkan hati aku sendiri) tapi penyakit hati beri makanan kepada nafsu!Apa plak makanan nafsu tu kan?Ada 4,yang sedihnya aku ada 3 dari 4 tu.So yang pertama Suka Makan Banyak,yang kedua Suka Cakap Banyak,yang ketiga Suka Rehat Banyak dan yang terakhir Suka Harta Banyak.

Pening aku fikirkan macam mana aku nak ubah semua tu bagi menguasai hati.Setiap kali aku nak berubah,ada sahaja alasan yang membuat aku menangguh2segalanya.Sedangkan lawan kepada itu adalah solat,ibadah,zikir,sedekah dan sebagainya.Alangkah bahagianya kalau aku dapat istiqomah dalam perjalanan aku nak menyucikan hati ni.Hadis nabi saw,"Susuli keburukan kamu dengan kebaikan"..tapi cukupkah itu saja untuk aku?terjaminkah aku?  


Wahai Sang Pemilik Hati,

Yang Maha Lemah Lembut lagi Maha mengerti..

Genggamlah hati ini,agar terhindar dari sifat yang Engkau murkai,

Padamkanlah tinta-tinta hitam yang bertapuk keras membesi..

Suntikkanlah cintaMu ke dalam hati ini..

Lorongkan aku ke jalan yang Engkau redhai.. 

Sebelum bumi memeluk ku kekal mati..




1 comment:

  1. Nice writing sis, there is always room to improvise ourselves. It's better late than never

    ReplyDelete