Monday 3 May 2021

That 3 different Goodbyes~how's yours gonna be?(Eps.3)




Salam sayang..

Sambungan semalam setelah puas aku tidur lebih kurang 14jam..kan aku dah cakap,benda ni drained energy..hanya yang mengalami bisa mengerti.

So lepas raya Kak Ana start la buat chemo,tapi ada sesuatu yang tidak kena dengan cancer Kak Ana nih which is hospital tak dapat detect cancer tu berpunca dari mana.Doc agak cancer rahim tapi bukan lepas buat test.Dari hospital Sabah ke hospital UPM Serdang,sama jugak result shows "Unknown Origin".Lepas tu Kak Ana balik Penang buat test pulak kat GH Penang,sama jugak.Kak Ana ni jenis ikut jer semua yang Doc sarankan,dari chemotheraphy sampailah ke Radiotheraphy,habis semua rambut,kening hilang.Aku pon masa tu konon nak bagi semangat kat Kak Ana kalut la pi bagi botak kepala jugak,tapi Kak Ana masih boleh berseloroh kenapa aku tak botakkan kening aku jugak..alang2 kata nak bagi semangat....erkkkkk,aku jawab kening tu kalau tak dak huduh sangat kot kalau aku nak pi kerja.

So proses ni lebih kurang berlanjutan dalam 2 tahun setengah sebelum Kak Ana betul2 dah makin teruk.Hmmm,mesti korang tanya ada berubat cara kampung tak?Jawapannya mestilah ada.Masalahnya bila berubat cara kampung ni semua cakap yang Kak Ana ni kena buatan orang.Nak percaya dengan tidak sama naik sebab benda ni bukan boleh nampak dengan mata kasar.Tapi kami sekeluarga memang ikhtiar habis2an.Tapi korang bayangkan,dalam 10 ikhtiar cara kampung lain2 orang semua cakap benda sama,lama2 Kak Ana start fed up dan mula mempersoalkan kenapa ada manusia yang sanggup buat dia sebegitu sekali.Apa salah dia?Kenapa dia?

Bisul yang asalnya besar ibu jari kini dah sebesar helmet fullface.Aku ingat lagi masa tu Kak Ana kol aku suruh aku balik Penang jaga dia sebab dia tau yang dia dah tak lama dah.Masa tu aku kerja Store Manager kat Subang.Aku prepare siap2 semua untuk orang yang nak ganti aku sepanjang aku tak ada.
Aku nak ucapkan terima kasih banyak2 kat Mdm.Soraya dan Mr.Nick pemilik Boost Juice Sdn.Bhd dan jugak Ms.Jessica Lee (Area Manager) yang memang bertimbang rasa bagi aku cuti tanpa gaji selama mana yang aku perlukan dan balik bekerja semula bila semuanya selesai.4bulan aku cuti masa tu.Company lain mana nak bagi macam tu kan.Masa aku pecut dari KL ke Penang seingat aku 2 saman speedtrap aku dapat hari tu.Punyala nak balik jaga kakak tersayang.

Masa aku balik Penang,keadaan Kak Ana dah diistihar sebagai TAK ADA HARAPAN.Hospital dah tak mampu untuk buat apa2 lagi.Mereka hanya bekalkan morfin untuk tahan sakit,ubat untuk cuci ketumbuhan yang besar helmet fullface tadi dan perkakas untuk buat dressing helmet tu la.Korang bayangkan aku ni penakut darah,aku nampak darah jer aku rasa tulang temulang aku auto lembut,kaki rasa tak pijak tanah.Tetiba aku kena handle darah,nanah,daging busuk yang luruh dan macam2 lagi.Masa nilah Allah hantar an angel without wings - Nurul Atiqah Zainun,kawan aku dari sekolah rendah,geng sehidup semati aku.Dia ni nurse kat GH Penang jaga wad cancer.Dialah yang ajar aku segalanya.4 bulan dia tinggal dengan kami.Pengorbanan dia memang tak akan aku lupakan.Tikah i love you so much,without you i don't know how's my life would be at that particular moment.Another angel without wings datang dari NGO CHARISS HOSPICE-Nurse Yeoh.Thanks Nurse Yeoh,may God bless you forever.Aku jugak bersyukur sangat family aku baik dari belah mak atau ayah  (YACOBIANS) memang bagi sokongan dan bantuan yang tak putus2.Terima kasih semua,hanya Allah swt dapat membalas jasa kalian.

Dari wad GH Penang,Kak Ana dihantar ke wad Palliative (drug or medical treatment that relieves suffering without treating the cause of the suffering) kat Perak Road.Kebanyakkan yang masuk situ seminggu mesti keluar sebagai jenazah.Seingat aku,dekat sebulan jugakla aku tido hospital teman Kak Ana.Kerusi dan sofa wad menjadi tempat aku melepas lelah.Masa tu Kak Ana memerlukan oxygen support.Aku ni ingatan aku on off pasal kisah Kak Ana ni...ada hari aku ingat details..ada hari aku lupa-lupa.Mungkin sebab trauma sama kot,aku berusaha tak nak ingat sebab aku sakit...sakit sangat bila kenang.Ni aku nak selit sikit BPD aku punya simptom iaitu Endless Cycle Of Loss and Grief.
Bayangkan dalam mimpi2 this 5 years aku asyik mimpi saat2 Kak Ana meninggalkan aku.Sakit dia sama,rasa dia sama,tak ada yang berubah.Cuma jalan mimpi tu jer lain tapi ending dia tetap sama.Dan setiap kali tu aku akan menangis dalam tidur.Basah bantal2...mana dengan air mata...air liur basi lagi...ishlaa...terkoyak wei hati aku ni.Hancur tak tahu nak cakap!Aku merintih jangan tinggalkan aku sebab aku tak ready.Kadang2 semua datang serentak pon pernah,arwah mak,arwah ayah,arwah kawan baik aku Nawad(Leukimia),arwah Suzy(Cancer jugak nanti aku cerita) adik angkat aku dan arwah Kak Ana.Tu tak masuk lagi arwah kembar mak aku,ehhh ramai sangatlah yang mati.Stress aku.

Ada hari dimana Kak Ana dia sakit sangat sambil memukul-mukul helmet dia tu sambil merintih "Ipah,tak boleh ka potong saja benda ni?","Kenapa mesti aku?","Ipah,aku tak tahan..","Ipah,apa salah aku?","Ipah,betoika sakit aku ni buatan orang?"Kalau aku nak cerita semua,korang akan pening dan tak tahan dengaq rintihan dia,tu tak masuk lagi anak dia yang kecik si Haziq nak mai bermanja dengan dia masa dia sakit,tapi Kak Ana layan dia sat saja lepas tu Kak Ana akan suruh Haziq dan Myra pi tidoq dengan kakak aku yang lagi sorang.Kesian Haziq kadang2 senyap2 dia mai menyelit tidur dengan aku dan Kak Ana.Bukan apa,Haziq tidur buas kadang tertendang helmet Kak Ana tu,tergedik2 la Kak Ana menahan sakit.Korang tahu tak,setiap kali Kak Ana merintih,aku akan tiba2 auto jadi Ustazah tak bertauliah.Aku pon tak tau Allah bagi ilham kat aku cakap pasal redha dan betapa Kak Ana antara insan2 yang Allah pilih untuk ujian.Aku cakap,"Kak Ana,sakit ni Allah yang bagi,kalau buatan orang sekalipun,kalau Allah tak izin,benda tak jadi","Allah tak akan bagi ujian ni kalau dia tau hang tak boleh tanggung","Kak Ana hang kena redha,bila hang redha sakit ni,percayalah Allah akan angkat rasa sakit tu","Kak Ana,setiap kali hang rasa sakit jangan lupa doa mintak dihapuskan dosa2 dan mintaklah syurga,dunia ni kan sementara".....dan macam2 lah lagi.Setiap kali dia sakit,aku ni rasa macam tak guna sebab aku tak mampu buat apa2 untuk hilangkan rasa sakit dia,yang aku mampu hanyalah bagi kata2 semangat yang aku main tibai cakap jer dan buat dia rasa seselesa mungkin.Aku yang bodoh bab masak tetiba boleh masak bagi Kak Ana dan semua dalam rumah tu makan.Aku akan make sure cadar dia ditukar 2 hari sekali sebab Kak Ana jenis cerewet bab2 kotor ni.Dia malu kalau orang datang melawat terbau busuk ke apa.Sebab tu aku akan tukar dressing helmet tu sehari 3x.Kadang Kak Ani(kakak yg lagi sorang bergilir buat).

bersambung..

God Saw you getting tired
When a cure was not to be..
So He wrapped His arms around you,
And whispered,"Come unto me".
You didn't deserve what you went through,
And so He gave you rest...
God's garden must be beautiful,
He only takes the best.
So when i saw you sleeping,
So peaceful and free from pain..
I could not wish you to come back,
to suffer that all again..


No comments:

Post a Comment