Thursday 1 July 2021

Miss Rao travel buddy Cikgu Zainab..

 Assalamualaikum..

Hari ni penutup Jun 2021, di rumah makcik aku hadirlah seorang tetamu dok ting tong ting tong depan rumah. Aku masa tu baru jer bismillah nak menikmati lunch aku...aku pon keluar dan tengok depan rumah ada sebijik kereta retro wagon putih jenis zaman dulu2...rare ooo keta cam tu  leh jalan lagi 2021 ni...pastu ada seorang perempuan cina berumur rambut putih..aku dok fikir dia ni pon buat part time dengan Shoppee / Lazada hantar barang jugak ker?tak nampak plak dia usung apa2...aku pon pi tanya la...yes ma'am,anything that i can help you?dia tanya is your mother inside?Erkkk...dalam hati aku la...my mom inside tanah already...long gone...tapi aku senyum...Cikgu Zainab friends is it?dia jawab ya...it's about Miss Rao.Rupanya yang datang ni nama Jenna or Gina camtulah...

Who is Miss Rao?aku kenal Miss Rao dari album-album gambar makcik aku Cikgu Zainab yang satu masa dahulu kaki travel.Kemana saja dia pi travel mesti pi dengan Miss Rao ni lah.Diaorang ni single sampai lah hari ni...macam free soul giteww...Miss Rao ni pon cikgu jugak..dia ajaq English ngan Music.Miss Rao ni lagi tua dari makcik aku.Gambaq depa pi Las Vegas, posing kat signboard "HOLLYWOOD"...depa pi India,Taj Mahal..Afrika...banyak lagi la sampai aku pon tak tau nama tempat.Pendek kata banyak la memori makcik aku dengan Miss Rao nihh..

Jenna ni dulu dok hantaq anak dia belajaq music dengan Miss Rao nilah pastu terus jadi member.Aku ni asalnya taknak la menyibuk dengaq hal orang tua2..tapi si Jenna ni plak panggil aku mintak ajaq pasal Whatsapp dia apa ka ntahla..jenuh explain...dok tak dok aku tersepit dok tengah2 antara Cikgu Zainab ngan Jenna...mau tak mau kena dengaqla depa sembang.......akibat dari aku pi menyibuk dengaq cerita depa...aku anxiety trossssssss......harey...tak pasal aku sesak nafas,berpeluh2...semuanya sebab Miss Rao 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭 

Miss Rao ni orang dia independent dari muda..suka travel..suka music...dia lahir tahun 1925 sebab July 2021 dia dah nak masuk 96 tahun.Disebabkan dia single maka tak ada lah anak yang nak jaga dia...Adik-adik dia pon semua dah 80++..anak sedara dia dok Singapore.So Miss Rao ni kaya lah jugak..tapi seperti yang kita tau...duit tak dapat beli cinta dan kasih sayang maka hiduplah Miss Rao sendirian dirumah 2 tingkat miliknya.Hebatnya Miss Rao ni dia tak ada nah sakit jantung ke,kencing manis ke,darah tinggi ke..dia cuma tua dan tak berdaya jelah...tu pon dia still paksa diri dia untuk bangun dan buat kerja rumah sendiri tapi lately dia asyik jatuh dan tak boleh nak bangun.Dia akan jerit panggil jiran sebelah untuk tolong dia.Sekali tu jiran terpaksa panggil bomba untuk masuk rumah dia.

So Jenna ni lah yang selalu pi jenguk Miss Rao tolong basuh baju sidai apa lebih kurang..Ada sekali Jenna bawak Miss Rao pi hospital sebab dia jatuh balik sampai pukul 3 pagi dari hospital.Taktau nak kesian kat Miss Rao or Jenna.Haihhhh...last-last Jenna hantaq Mis Rao ni pi dok Old Folks kat Batu Maung.Sebulan bayaq dalam RM1300 macam tulah.Sedih weiiiiiiii....At least ada orang tolong tengok kan Miss Rao.

Bila aku dengaq kisah ni...aku tak tau lah kenapa menusuk jiwa aku sangat.Aku rasa sedih pengakhiran Miss Rao tu..kalau aku tua esok camna????sapa nak jaga aku???mampu kah aku dok rumah orang tua-tua?Anak sedara aku mau ka jaga aku?Omaigadddddddddd...baiklah aku mati saja dari kesunyian dan terbuang macam tu.Yess Miss Rao mungkin living her life to the fullest masa dia muda...dia cikgu kot...berbakti kat ramai orang...aku ni apa ja bakti yang ada?????tu yang terus anxiety tu.....

Aku nak ajak Cikgu Zainab pi jenguk Miss Rao nanti....lepastu nanti lepas Covid nih...aku nak start pi buat kerja amal kat rumah2 orang tua-tua..order nasik ka apa ka bawak pi kat orang-orang tua yang senasib dengan Miss Rao. Dada aku masih sesak lagi masa aku tulis nih..Nilah masalah dengan BPD nih...hang terlebih emo dari Miss Rao..hang dapat rasa lebih dari apa yang orang rasa lepas tu sakit sendiri...kembang kepala aku mikir....apapun aku doakan Miss Rao happy dan sihat selalu.

"She had a Gypsy soul and a warrior spirit. She made no apologies for her wild heart. She left normal and regular to explore the outskirts of magical and extraordinary. And she was glorious" 


No comments:

Post a Comment