Friday 23 July 2021

Bila "Frontliner Worn Out"..

Salam sayang...
Semalam aku pergi tidur rumah bff aku walaupun dia kerja shift malam..tapi aku pergi lepak dengan housemate dia which is also my biz partner..kita orang just lepak layan Netflix cerita "The Good Doctor" back to back episode sambil makan nasik...lepas tu makan dan makan dan makan dan makan!Aku tak taulah kenapa biz partner aku asyik jamu aku makan jerrrrr...lepas tu kitaorang lena terus depan Tv.

Keesokkan paginya,bff aku ni pon balik dari keja dalam pukul 8pagi dia sampai rumah..aku ni excited la lama tak jumpa dengan rindu mulut dia yang suka berletiaq macam2 kat kengkawan.Bila aku dengar jer padlock berbunyi aku pon bukak la mata sambil say "Hai Tikah"...sambil tersengih2 cam kerang busuk (yerla dah lama aku tak jenguk dia sedangkan rumah kami dekat jer pon).Dia punya muka letih gila..nampak sangat kerja teruk la kot semalam...tapi memang aku perasan Tikah ni sejak Covid 19 berat dia dari 50++ susut sampai tinggai 45kg jer...uniform pon dah longgar.Aku jer yang sejak Covid berat dari 70++ dah pergi sampai 90++..

Pastu dia masuk bilik dengan longlai pergi mandi..aku pon pergila masuk bilik dia ajak menyembang sebelum dia terlelap... aku pon tanyala.."Wei Tikah,mana nasik lemak yang aku pesan soh hang belikan semalam bila hang balik kerja?" Tikah terus start berletiaq..."Hang nak nasik lemak apa?Jangan kan nasik lemak,hang tu patut tak payah dok makan dah, aku ni takut bila tengok hang dok makin gemok macam ni,semalam ada 8 patient Covid masuk wad ICU aku,6 dari depa tu obesiti!Yang paling berat tu dok ada 130kg....hang bayangkan kami nurse2 semua haluih2 (sambil tunjuk jari kelinking dia) dengan staff tak cukup..aku nak alih patient sampai menggeletar badan,tangan2 semua."

Bila Tikah semboq aku cerita macam tu tetiba aku rasa kenyang...(dalam hati anjirrrrrrrrr)..Tikah bagitau kes Covid ni betul2 buat depa frontliner semua "burn out".Pihak atasan kata,we are sorry that we cannot provide more staff,but we will continue to give our best.Pastu siap nak tambah lagi wad ICU yang sekarang dah ada 3,nak bukak lagi satu yang ke-4.Ni semua sebab tak dapat nak menampung jumlah patient Covid yang tak reda2.Kalau kami semua keletihan sampai macam ni,macam mana kami nak berikan perkhidmatan yang terbaik?

Kesian aku dengar cerita dia,masa tu aku terfikir betapa beruntungnya aku dapat kerja yang taklah stress mana tapi company aku siap provide Wellness Session dengan hire Kaunselor dari luar.Kalau kami ada masalah mental ke,stress or depression kami boleh request 1 to 1 session dengan depa ni.Aku pon tanya Tikah sepatutnya korang frontliner la yang patut dapat Wellness Session sebab kerja korang mental and physical..dua2 penat...hangpa patut dapat Emotional Support...tapi Tikah jawab,kalau hg betul2 nak bantu frontliner...TOLONG JANGAN GEMOK!!!Hahahahhahahahahaha...sekali lagi anjirrrrrrrr betoi la monyet ni!

2,3 hari lepas ada baby umur 3 bulan dapat Covid dari mak dia yang bekerja...dan sedihnya baby tu meninggal masa shift Tikah..Tikah kata dia sempat berdialog sambil usap kepala baby tu..."Baby, kalau baby dah tak tahan lagi,baby boleh pergi..tunggu mak ayah baby kat syurga nanti tau..."...dan tak berapa jam lepas tu betul2 baby tu menghembuskan nafas terakhir.

Berapa lama lagi Covid ni akan berlanjutan?kesian betul dengan frontliner...pesakit stress..frontliner stress...Tikah ada cerita jugak dia kena tendang dengan 1 pakcik ni...pakcik ni stress dok hospital lama...aku pon confuse nak kesian kat pakcik tu ka or bff aku yang kena tendang...apapun semoga Allah swt berikan kesabaran,kekuatan dan pahala yang berterusan kat frontliner ni semua.

Kita sebagai rakyat janganlah pentingkan diri dengan dok pi buat surat palsu,yang polis pon dok ambik rasuah buat surat palsu semata-mata nak rentas negeri untuk benda yang tak penting pon!(ini fakta bukan rekaan-kawan2 tak guna aku ramai jer berkawan ngan polis2 tak ada integriti yang keep ambik rasuah)...semoga Allah swt bagi balasan yang setimpal dengan orang2 yang pecah amanah dan penting  diri ni!Aminnn




No comments:

Post a Comment