Wednesday 14 July 2021

Anjing!

 Anjing...

ada apa dengan anjing?

Lately ni aku selalu dapat video pasal anjing yang setia gila dengan tuan dia tapi kena abandon la..anjing kena aniaya la...dan ada jugak anjing liar yang membantu ketika orang awam kena rompak.Masa tu aku terfikir-fikir kalau boleh bela anjing kan best..anjing ni setia...dia jaga tuan dia..

Ada 1 video ni,anjing tu dah tua..tuan dia tak mau bela dia dah,tuan dia ni bawak anjing dia pi kat hutan macam tempat hiking,dia parking keta kat bawah,kebetulan ada cctv,dia masuk hutan tu lama tak la lama jugak..pastu tuan dia muncul balik sorang diri tanpa anjing dia tadi dan cepat-cepat masuk kereta dan blah.Tak lama lepas dia blah anjing tu muncul kat parking lot cari tuan dia dah tak ada...sedih gila...setiap kereta yang mai semua dia survey tapi bukan tuan dia.Ada orang nampak apa yang jadi terus pergi ambik anjing tu dan bawak pi pusat haiwan yang untuk adoption ni la..masa anjing tu nak pi siap anjing tu menangis dan buat bebai keraihh kaki tak mau jalan...sampai la kena pujuk2 baru dia mau.Bayangkan binatang pon ada perasaan...

Tapi korang pernah terfikir tak kenapa orang selalu sebut "menganjing" bila manusia sesama manusia bercakap buruk sesama sendiri?Kenapa anjing plak dipersalahkan?Why?Siapa yang start kan ayat "menganjing" ni?Kamus Dewan Bahasa?Budak2 Wechat?Azwan Ali?Siapa?Aku takder jawapan untuk tu..tapi simbolik dia anjing ni suka menyalak...buat bising...mungkin sebab tu lah kot..

Macam mana kita nak deal dengan orang yang suka "menganjing"?Patutkah kita panggil jer dia anjing?Atau ada ayat yang lebih sempurna untuk itu?

Hari ni aku deal dengan seorang manusia yang suka "menganjing".....i tell u it was so hard than talking to a real dog!Kalau berbicara dengan anjing sebenar aku rasa lagi mudah dari tu...Pendek kata dia lagi teruk dari anjing.. MashaAllah...

Aku kalah dengan diri aku masa tu dan hampir ter'drag' ke level dia..aku sepatutnya dari awal should realise there is no point wasting time talking to this kind of people.Then, bila tersedar i just walked away..

The sad truth,aku tak tahulah aku more to marah,sedih or kecewa sebab orang ni adalah antara orang yang rapat dan aku care..and now sekelip mata i just hate and nothing else!Semuanya sebab dia pi "menganjing" 1 of my family member aku sebab terkehel benda kecik jer which is boleh settle kalau communicate elok2!Bagi aku dia langgaq boundaries!

Kesan kat aku...aku rasa manusia lani dah semakin pelik..kau berbudi la macam mana pon..jangankan nak respect,kenang pon tidak!Buat aku rasa tak mau berkawan langsung la...takut!Sakit oo kena tikam berkali2!To this person,may force be with you (StarWars punya tagline).

"Silence is the best reply to a fool"

Aku teringat ada 1 kisah masuk berita dulu,ada seorang penjawat awam ni suka "menganjing" jugakla..kena tikam weiii mati!Nampak tak?takutkan bila manusia hilang kewarasan.. apapun Ya Allah terima kasih sebab tunjukkan true color dia ni dan moga aku dijauhkan dari golongan macam ni.

Aminnnn Ya Rabbal Alamin.    

No comments:

Post a Comment