Sunday 18 July 2021

Locus of Control



Salam sayang...

Hari ni aku ada session dengan kaunselor kesayangan aku...session ni dulu orang panggil Cognitive Behaviour Theraphy (CBT) kalau aku tak salah...now depa panggil Dialetical Behaviour Theraphy (DBT).So orang-orang yang dah dikenal pasti ada all kind of Disorder...memang doctor akan hantar untuk this kind punya theraphy.Lucky me i don't need to go thru Hospital punya theraphy,company aku memang ada depa punya sendiri.Kalau tak jenuh weiii...negara kita ni tak cukup therapist..apatah lagi yang kerja dengan government.Appointment jer dengan diaorang kat setahun..ni bukan pschiathrist tau..yang pschiathrist pon actually lani tak cukup...ramai orang gila lani...stress dan mcm2lagi.

Hari ni aku belajar 'Locus of Control'....ni semua gara-gara Ms.Rao punya kes..aku kan perenggg seketika masa tengok nasib Ms.Rao tu...anxiety depression semua mai...aku dok fikir aku pon tak kawen..esok aku tua macam mana?sapa nak jaga aku?nak merempat kat mana?segala yang bukan2 yang tak dak tak dak aku fikir habis..2,3 malam tak boleh tidur...ubat yang aku makan sepatutnya buat aku mengantuk pon kalah dengan anxiety aku..

So kaunselor aku ni cakap,there are things that we can control...and things we can't control.Don't waste your energy and focus on thing that u can't control.Dia siap cakap..entah2 Ms.Rao tu never regret pon..at least she's happy doing things that she like and that is her-who choose the path of how s she s gonna live...benda yang dia boleh control...dia buat semua...benda yang dia tak bleh..lets just leave on God s hands!

Aku sepatutnya bersyukur lahir dalam islam..kenapa aku cakap macam tu..sebab kita ada konsep tawakal kepada Allah swt.Doa,usaha dan tawakal..biar Allah jer yang tentukan..

"Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah swt,nescaya Allah swt akan mencukupkan keperluannya" ~ At Thalaq 65:3
Apa yang penting,kita jangan pernah berhenti berusaha untuk jadi lebih baik dari semalam.Kita memang tak dapat ubah perception orang kat kita,tapi kita dapat ubah the way how we react,how we think and look at things in the other way.Bila aku ubah diri aku,cara aku...secara tak sedar...sekeliling kita turut berubah.Believe me...all good things start to happen.Aku nampak benda tu jadi..dan bersyukur sangat...tak ada benda yang terlewat..apa yang penting is action.Kalau asyik kaji dan fikir tapi tak pernah nak mula pon tak guna!Even it is a small step,at least you are moving forward..do not sit on the problem..find a way...Ada orang tak suka melayan benda2 remeh..benda kecik2 malas nak layan.Tapi believe me every little thing will leads to bigger things and everythings matter (kena tengok situation jugak).What i'm saying is,jap aku bagi contoh,macam aku dulu suka ignore perasaan aku sendiri just to please others...bagi aku benda2 kecik ala telan jerla...tapi lama2 aku jadi takder value..orang pijak kepala aku.Ada lagi contoh,ada kawan aku ni,anak dia suka sangat bertanya,biasala budak nak membesar,sel- sel otak tengah berhubung,memang dia akan tanya soalan yang bukan2,tapi kawan aku ni tak suka layan soalan2 yang tak der2 tu,end up anak dia besar jadi pendiam dan tak banyak bercakap dengan dia.
Sedangkan aku nampak kualiti anak dia ni...sayangnya he's not in the right hand to bentuk dia...inilah benda-benda yang kita anggap remeh tapi kita tak tau consequences dia di masa akan datang.



Sekarang ni,aku tak kisah dah pandangan orang..yang paling penting apa yang aku rasa - matter!
Satu jer benda yang aku tak start buat lagi...No.25 dalam list kat atas.Aku nak kurus!!!Doakan aku berjaya..sebelum aku dapat heart attack and mampus sebab gemok...at least bagila aku merasa sekali pakai kebaya rasa camna..hehehhehehehheh

ok ngantuk dah..
Gudnite!

No comments:

Post a Comment