Saturday 19 June 2021

Solitude vs Loneliness

 Salam..

Hari ni aku nak cakap pasal beza antara "Solitude and Loneliness".Ni semua gara-gara scroll kat Pinterest pastu terjumpa pasal tajuk "The Power Of Solitude".Sangat menarik bila aku baca...dan artikel ni terus mengingatkan aku kepada seorang sahabat yang aku rasa ciri-ciri solitude tu ada kat dia.

Ok apa beza "Solitude and Loneliness" ni...solitude ni dia sama ja ngan lonely,cuma solitude ni dia enjoy walaupun dia keseorangan manakala yang lonely tu dia keseorangan tapi serabut,terasa macam something missing..lebih kurang macam nila,Solitude dia menyisihkan diri untuk engaged with her innerself  manakala yang satu lagi tu walaupun dia berada di tempat orang ramai kadang dia masih terasa lonely tu.Tapi lonely ni pon ada macam2 jenis....jenis yang suka bergantung kat orang..tak boleh sat pon sengsorang..

Pak Tiri Google kata...

"There is a big difference between solitude and loneliness, loneliness is a negative state, marked by a sense of isolation. One feels that something is missing...Solitude is the state of being alone without being lonely. It is a positive and constructive state of engagement with oneself"

 


Apa yang bagus sangat dengan solitude ni???bila aku fikir2 balik...bukan semua orang boleh buat benda ni...ada orang yang memang dilahirkan memang ada bakat macam tu...tapi macam aku ni.......aku baru nak embrace solitude ni setelah hati aku berkali2 terluka dengan sifat manusia yang rakus, tamak, sombong, biadap, tak tahu bersyukur,menjengkelkan dan macam2 lagi yang buat aku rasa nak menjauhkan diri..dan kenali diri sendiri.Sejak sakit ni baru aku berfikir banyak dan selidik apa yang patut untuk perbaiki diri.

"Loneliness is like sitting in an empty room and being aware of the space around you. It is a condition of separateness. Solitude is becoming one with the space around you. It is a condition of union. Loneliness is small, solitude is large. Loneliness closes in around you; solitude expands towards the infinite. Loneliness has its roots in words, in an internal conversation that nobody answers; solitude has its roots in the great silence of eternity" ~ KENT NERBURN~

Kawan aku yang aku kata tadi ni..dia ni masa aku kenai dia dulu..dia ni jenis yang bercampur jugak la..tapi dia ni jenis yang independent gila, anak sulung sama kot..dia boleh pi merantau sorang diri..dan dia sangat appreciate nature.Cara dia hidup best gila...sengsorang beli nasik gi duduk tepi laut enjoy the view siap ambik gambar yang cantik.Aku pernah la buat gila ikut dia pi New Zealand...aku yang drive...korang tau jelah NZ memang lawa kan...tapi kawan aku ni special...bila dia tgk sesuatu...apa yang dia nampak dengan aku apa yang aku tengok adalah benda yang sama tapi perception kami lain2.Bila dia buktikan dari pandangan dia...barulah aku perasan benda tu cantik dan indah sebenarnya.
Dialah antara kawan yang selalu bagi nasihat kat aku yang lemah ni...Tq sahabat.

"People empty me.I have to get away to refill" ~ CHARLES BUKOWSKI

No comments:

Post a Comment