Thursday 7 October 2021

Exploring Self Compassion

 Salam 4 October..

Hari ni aku macam boleh bernafas sikit sebab September dah berlalu -bulan dimana sebulan duit gaji aku kena kebas dek kerana kealpaan aku.

So aku nak explore tajuk Self Compassion - setelah aku kena tarbiah panjang dengan kaunselor kesayangan aku.

Apa itu self compassion?Ni aku petik dari Google dulu,"..being warm and understanding toward ourselves when we suffer,fail or feel inadequate,rather than ignoring our pain or flagellating ourselves with self criticism.."

So dalam bahasa melayunya rasa belas kasih diri atau kemampuan yang melibatkan proses memahami diri sendiri tanpa mengkritik setiap kegagalan atau kesalahan yang kita buat,lebih kurang macam tulah yang aku paham.Aku selalu blame diri aku untuk perkara2 bodoh yang aku buat dalam hidup-macam self torture la jugak...tapi kaunselor aku selalu cakap,why are you being so hard and harsh to yourself???So setiap benda yang aku cerita kat dia,dia akan tanya,what if i am you,and you are me...do you still said those words to me?Contoh,kalau dia yang kena scamm,apa yang aku akan kata kat dia?Of course lah benda yang comforting her kan...tapi kenapa aku tak boleh cakap macam tu kat diri aku sendiri???You didn't love yourself?hmmmmmmm

You have self awareness but you need to learn on self compassion.Pening aku mikir benda ni...aku mengadu kata aku selalu allowed people buat benda yang aku tak suka,sebab aku jenis telan.. telan.. telan..bila aku rasa full dan tak tahan i ll just explode!Instead of that why don't you tell how do you feel...kata kaunselor aku lagi....i feel ...(tell your emotions) bla bla when you said that.That s it!


Kesimpulannya,self compassion ni adalah satu proses untuk kita mengenali "our own darkness well and start to love ourself".Tak ada siapa yang 100% perfect,bila kita faham dan mendalami self compassion ni,tanpa kita sedari kita baru jer unlock space to be at peace inside!It is okay for you to mess up,you ll learn from that,you grow from that.Give your self time,learn.....You don't need to make everyone to like you...You have to like you!!!Bila kita pass bab ni,kita akan automatik embrace self forgiveness,self love,self worth dan self acceptance.

Nak buat benda ni bukanlah semudah yang kita sangka,tambah2 kalau kau jenis yang overthinking,yang dalam kepala otak kau ada 2,3 suara yang bertelagah...(aku la tu)...tapi kena buat jugak sebab at the end of the day....when your body can't take it anymore...you're dead man!Kau akan start sakit..kau akan suffer...kau akan rasa kau tak layak hidup,kau akan start blame orang,blame takdir,kau akan hilang motivasi,day to day pon kau tak boleh nak function well lagi.Nak ke macam tu?Tak nak kannn..



Aku selalu hamput diri aku pasal masa aku muda dan gaji banyak aku tak beli rumah...makcik2 aku suka membandingkan aku dengan saudara mara aku yang lebih muda yang mampu memiliki rumah sendiri,aku rasa stress bila dengar benda macam tu dan aku start perengg dan mula mengkritik diri aku sendiri sampailah aku belajar self compassion ni.Kenapa aku seksa diri aku dengan orang lain punya "timeline achievement"?Kalau aku beli rumah umur 65 sekalipun,it is still an achievement!!!Kalau aku kawen umur 95 sekalipun tetap kawen...mamposla kan....Peduli apa aku dengan apa orang punya opinion!Tapi disebabkan mentaliti orang yang suka letak timeline untuk itu ini pastu dok banding pi banding mai la buat orang lain hidup rasa macam nak mampos!Break the stigma!

Tapi tulah...opinion orang lain adalah satu benda yang kita tak boleh control...yang kita boleh control adalah how we react,how we think and how we move on.So sebab tu lah kita kena belajar banyak untuk kentalkan diri kita dari dalam.Hati kena kuat.Prinsip kena ada.Yang paling penting sekali kita tau siapa diri kita..

sekian ceramah 3hari 3 malam punya dok tulih...7oct baru post!

Kamsa Hamida...<wink>


No comments:

Post a Comment