Saturday 18 September 2021

Ingatlah angka ni sampai MAMPOS - RM5360


Bismillah...
Salam September....

Aku nak cerita bulan September 2021 ni akan buat aku ingat sampai mampos dimana aku kena scam amount sebanyak RM5360!!!

Ikut hati aku nak jer aku tidur and "wake me up when September ends".Buku diatas aku beli 3 hari lepas atas dasar memujuk hati dan this is my way to channel my woes in a fine way..

Alkisah tersebutlah kisah,Sang Kancil datang beramai-ramai mengadap Sultan Firaun...mana Firaun pakai Sultan,Bodoh!-dialog P Ramlee....akulah sang kancil tu...aku ingatkan aku cerdik la macam sang Kancil...sekali terbodoh pergi mengadap Sultan Firaun (Scammer)....tayyyibbbbbb!!!

Aku ni gatal tangan pergi cari part time online kat Facebook,aku tinggalkan nombor telefon dengan harapan kalau ada rezeki adalah...kalau tak ada,bersyukur jerla dengan apa yang ada.Sekali ada orang kol aku tanya berminat lagi ke nak buar part time online?keja dia senang jer,cuma "LIKE" barang kat Shoppee,1 LIKE = RM5.Ehh mestila nak,senang sangat kerja tu.Aku pon join la....

Mula-mula hanat ni masuk kan aku dalam group Whatsapp yang dalam tu konon nya orang-orang yang sama macam aku-buat part time la.Ada la dalam 100+ yang join.Aku konon nya buat pandai perati dulu depa ni "Legit" ka dak...to be honest,semua admin dalam tu aku memang doubt giler..tapi biasala kan,
bila tengok semua kalut dok bekerja dan dapat easy money-akhirnya sang kancil yang cerdik sangat ni pon terjebak!Ala babi betul!

Hanat babi ni pandai,mula Shoppee,pastu depa ada lagi 1 task dimana kita kena bukak account   Amazon -Daisheng.Dari situ dia bagi pakej kita kena pilih job,yakni hgpa kena bankin duit purchase barang kat Amozon tu pastu cancel balik kononya nak naikkan rating dan automatik dapat 20% dari amount yang hgpa bankin tadi.Menarik kan?Duit dapat on the spot!Babi dak?

Masa aku buat job yang melibatkan amount sikit,elok jer aku dapat 20% aku balik...kiranya tu antara teknik diaorang untuk bagi kita percaya la....first you need to gain our trust.....lepas tu once aku pon dah percaya...amount job tu makin naik...pendek kata task yang aku pilih tu amount dia RM2860 tapi aku ada salah klik beli barang yang dia suruh tu 1unit,patutnya beli 2unit,bammmm dia terus freeze duit aku,kalau aku nak unfreeze kena bankin lagi RM2680...mana la aku nak faham bahasa cina....babi betul!Aku pendekkan cerita aku bankin lagi RM2680 untuk unfreeze yang duit 1st tadi untuk continue job lain la kononnya...tapi dia mintak lagi 8k.Masa ni baru aku sedar aku baru kena scam.I should stop at 2680 yang 1st tadi............................................................................................so 2x2680=5360 harga kebodohan aku ditipu Sultan Firaun!

Apa jadi kat aku lepas tu?hmm perengggggggg.Aku masuk bilik 2 orang Aunty aku...pastu aku menangis sambil tertungging gaya-gaya frust nak mampos sambil teresak-esak...Cikgu Zainab gelak jer kat aku..dia tak marah...cuma dia tanya aku satu soalan jer..."Hang pernah aniaya duit siapa2 ka"...terus aku teringat satu kes...jengjengjeng...Dulu masa keja Astro,aku nak resign punya time..aku dapat gaji last aku dlm bentuk cheque 5k+...pastu Astro tersalah pergi bank in lagi 5k+...masa tu aku memang Raya hindu la...aku anggap rezeki terpijak la bagai....so Cikgu Zainab kata...anggap jer macam aku bayar balik.

Aku pon muhasabah-sarawak diri...aku redha...aku telan...mungkin Allah nak cuci dosa-dosa kat dunia ni supaya kat sana nanti aku ringan lah sikit hendaknya....

Sebab tulah aku selalu peringat diri aku sekarang..dalam dunia ni yang paling berat adalah Amanah...sebab dia terlalu berat la ramai orang yang gagal untuk jadi amanah!Aku doa sangat supaya aku tak gagal dalam bab tu....semoga Allah tetapkan hati aku istiqomah untuk terus jadi hambaNya yang baik.

Kesimpulan,carilah "meaning" dalam setiap musibah yang jadi kat kita instead of blaming others.Dalam kes aku...aku sedar pasal amanah dan siapa yang berdiri di belakang aku masa aku susah!
Syukur alhamdulillah family tak pernah menghampakan bab ni.Thanks to both of my Aunt,my sis,my cousin and my frenz.Semoga kalian diberi kesihatan yang baik dan murah rezeki selalu!

Akhir kata "Carry money in your head,not in your heart"
 
 

1 comment:

  1. X pa yg penting hg bersangka baik mungkin hg byr blk la tu duit astro. What u take u can pay.itu org ompotih aku la.. Pengajaran yg aku dpt berhati2 setiap tindakan yg kita nk buat. Wlupun awal nya betoi tngk depa blh cona crita sat ja. Apa pun aku doakan hg atau aku skali la semoga kita tabah menempuh duri liku kehidupan kita. Tawakal buat benda yg baik2 selagi kita berjalan dkt bumi allah ni. Love u friend..

    ReplyDelete